Jak wybrać olej silnikowy?

Jak powinieneś właściwie dobrać olej silnikowy? To proste. Jednak musisz znać specyfikacje jakościowe i lepkość oleju zalecane przez producenta samochodu. Zaraz rozwiniemy ten temat. Olej silnikowy ma bardzo duże znaczenie dla żywotności silnika. Nie wystarczy, że będziesz go regularnie wymieniał. Musi to być olej, który będzie dobrany do Twojego silnika. W tym poradniku zakupowym podpowiemy Ci, jak wybrać odpowiedni olej do Twojego silnika.

Polecane oleje silnikowe


back to menu ↑

Jaką klasę lepkości powinien mieć olej silnikowy?

Lepkość oznacza opór płynięcia jednej warstwy oleju po drugiej. Im bardziej lepki jest olej silnikowy, tym charakteryzuje się wolniejszym przepływem. Powiemy to prościej. Gdy olej silnikowy ma niską lepkość to jest po prostu rzadszy. Żeby ułatwić sprawę SEA, czyli Society of Automotive Engineers, po polsku stowarzyszenie inżynierów amerykańskiego przemysłu samochodowego, utworzyło pewną skalę. Jest ona powszechnie stosowana. Skala ma od 0 do 60. 0 to olej silnikowy o najrzadszej konsystencji, a 60 o najgęstszej.

Olej silnikowy

fot. AdobeStock


back to menu ↑

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze oleju silnikowego? Co oznaczają poszczególne liczby?

Klasa lepkościowa oleju silnikowego znajduje się na każdym opakowaniu. Jest ona oznaczona kombinację cyfr z literą W, czyli na przykład 5W/30, 10W/40. Wtedy pierwsza liczba oznacza przydatność oleju w niskich temperaturach. Im ta wartość jest mniejsza, tym olej silnikowy będzie lepiej sprawdzał się przy niskich temperaturach. Na przykład symbol 0W znaczy, że olej silnikowy umożliwia uruchomieni silnika przy temperaturze -35 stopni Celsjusza. Na pewno przy takiej temperaturze nie odpalisz samochodu bez użycia kabli rozruchowych. Oleje każdej kolejnej klasy to znaczy 5W, 10 W oraz 15 W dają możliwość uruchomienia silnika przy temperaturze, która jest o 6 stopni wyższa.

Olej silnikowy

fot. AdobeStock

back to menu ↑

Co oznaczają kolejne liczby na oleju silnikowym?

Liczba znajdująca się po literze W określa lepkość oleju silnikowej w wysokich temperaturach. Im wyższa liczba, tym olej silnikowy charakteryzuje się większą gęstością przy wysokiej temperaturze. Producenci samochodów bardzo często radzą, żeby używać olejów silnikowym o lepkości 40, na przykład 10W-40. Natomiast oleje silnikowe, które mają niższą lepkość, na przykład 0W/30, są odpowiednie do nowoczesnych, ciasno spasowanych silników. W praktyce niska lepkość oleju silnikowego znaczy, że olej ten przy wysokich temperaturach jest rzadki. Opory pracy są mniejsze. Z tego względu te oleje silnikowe są uważane za energooszczędne. Z drugiej strony olejów o takich parametrach nie można stosować w sportowych, bardzo wysilonych jednostkach silnikowych, ponieważ nie są one w stanie zagwarantować im właściwej ochrony. W takich sytuacjach zalecamy stosowanie olejów silnikowych o najwyższej lepkości wysokotemperaturowej na przykład 5W/50, 10W/60.

back to menu ↑

Jakie specyfikacje jakościowe, czyli API i ACEA, powinien mieć dobrej jakości olej silnikowy?

Obecnie na opakowaniach olejów silnikowych będziesz mógł znaleźć dwie popularne specyfikacje jakościowe. Są to: API, czyli Amerykański Instytut Naftowy albo ACEA, czyli Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów. Zazwyczaj również producenci silników posiadają swoje własne normy, które określają dane parametry oleju silnikowego, na przykład grupa Volkswagena. Są one dużo bardziej restrykcyjne niż normy, o których wcześniej wspominaliśmy. Specyfikacja API mówi o kategoriach olejów silnikowych przez symbol, który składa się z dwóch liter. Pierwsza litera jest przeznaczona do określania typu silnika do jakiego jest przeznaczony dany olej. Przykładowo diesle są określane literą C, a silniki benzynowe literą S. Natomiast druga litera określa jakość oleju silnikowego. Są to litery od A do F. W silnikach benzynowych są to litery od A do M. Im dalsza litera alfabetu znajduje się na drugiej pozycji, z tym lepszym olejem silnikowym masz do czynienia. Dzisiejsze oleje silnikowe bez problemu spełniają najwyższy wymagania klasyfikacji API. Powinieneś wziąć pod uwagę również specyfikację ACEA. Ma ona oddzielne parametry dla silników benzynowych i dla diesli.

 

back to menu ↑

Ranking olejów silnikowych: TOP 10


ZakupowyPoradnik.pl
Logo
Enable registration in settings - general